DORADZTWO ZAWODOWE

Odwiedź nas na Facebook'u

Narzędzie do badania kompetencji

Narzędzie do badania kompetencji to metoda lub zestaw metod służących do oceny wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań danej osoby w kontekście określonych standardów kompetencyjnych – zazwyczaj związanych z pracą, edukacją lub rozwojem osobistym. Takie narzędzia są wykorzystywane m.in. w rekrutacji, ocenie pracowniczej, planowaniu ścieżek kariery czy w szkoleniach.

social media, icon, business, businessman, success, structure, networks, internet, network, social, social network, logo, facebook, google, social networking, networking, website, presentation, multimedia profit, marketing, plan, innovation, sale, goals, strategy, customer, tiktok, buyer, seller, support, help, performance, options, ideas, can, competence

Narzędzie do badania kompetencji – NBK umożliwia określenie stopnia rozwoju konkretnych kompetencji, a tym samym może być przydatne w pracy doradcy zawodowego z klientami, którzy:


› są zainteresowani wyborem lub zmianą zawodu;
› szukają odpowiedniego kierunku kształcenia;
› chcą zwiększyć swoje szanse na znalezienie satysfakcjonującej pracy;
›chcą poznać własne kompetencje i predyspozycje zawodowe (rozumiane jako wrodzone skłonności do wykonywania danego zawodu);
› szukają możliwości rozwoju zawodowego w ramach aktualnej pracy.

Jakie kompetencje bada NBK? 

  • Kompetencje społeczne :
  • Kompetencje komunikacyjneUmiejętność aktywnego słuchania Jasne i precyzyjne wyrażanie myśli Zadawanie pytań i parafrazowanie Umiejętność prowadzenia dialogu
  • Empatia i rozumienie innych  Wczuwanie się w emocje i potrzeby innych Szacunek dla odmiennych poglądów Tolerancja i otwartość
  • Współpraca i praca zespołowa  Umiejętność działania w grupie Dzielenie się obowiązkami Podejmowanie wspólnych decyzji Wspieranie innych członków zespołu
  • Asertywność  Umiejętność wyrażania własnego zdania bez agresji Odmawianie bez poczucia winy Obrona własnych granic
  • Rozwiązywanie konfliktów  Umiejętność mediacji Szukanie kompromisów Zachowanie spokoju w sytuacjach napiętych
  • Zarządzanie emocjami – Kontrola emocji w trudnych sytuacjach Świadomość własnych reakcji Umiejętność wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie
  • Kultura osobista i etyka Uprzejmość i życzliwość Dbanie o dobre relacje międzyludzkie Przestrzeganie norm społecznych

    Kompetencje te wpływają na jakość wykonywanych zadań, wymagających kontaktowania się z innymi osobami. Ich poziom decyduje o skuteczności współpracy, porozumiewania się i wywierania wpływu na innych.


  • Kompetencje osobiste :
  • Samoświadomość  Znajomość swoich mocnych i słabych stron Świadomość własnych emocji, potrzeb i wartości
  • Samodyscyplina  Umiejętność organizacji czasu Konsekwencja w działaniu Wytrwałość w realizacji celów
  • Motywacja wewnętrzna  Chęć do nauki i rozwoju Samodzielność w działaniu Zaangażowanie w wykonywane zadania
  • Odporność na stres  Gotowość do adaptacji Otwartość na nowe pomysły, metody i doświadczenia
  • Kreatywność i innowacyjność   Zdolność do twórczego myślenia Proponowanie nowych rozwiązań 
  • Poczucie odpowiedzialności  Branie odpowiedzialności za własne decyzje i działania Rzetelność i sumienność
  • Pewność siebie Wiara we własne możliwości Umiejętność prezentowania siebie i swoich osiągnięć

    Te kompetencje związane są z samodzielną realizacją zadań zawodowych. Ich poziom wpływa na ogólną jakość wykonywanych zadań – decyduje o szybkości, adekwatności i rzetelności podejmowanych działań.


  • Kompetencje menedżerskie :
  • Kompetencje strategiczne

Myślenie strategiczne planowanie długoterminowe, dostrzeganie szans i zagrożeń  Podejmowanie decyzji analiza sytuacji i wybór najlepszego rozwiązania  Zarządzanie zmianą wdrażanie innowacji i adaptacja do dynamicznego otoczenia

  • Kompetencje organizacyjne
  • Planowanie i organizacja pracy ustalanie priorytetów, harmonogramów, delegowanie zadań

  • Zarządzanie projektamikoordynacja zasobów, monitorowanie postępów

  • Kontrola i monitorowanie wynikówanaliza KPI, egzekwowanie celów

  • Kompetencje interpersonalne
  • Przywództwoinspirowanie i motywowanie zespołu

  • Komunikacja interpersonalnajasne przekazywanie informacji, aktywne słuchanie

  • Rozwiązywanie konfliktówmediacja, negocjacje, budowanie porozumienia

  • Kompetencje personalne
  • Odporność psychicznaradzenie sobie ze stresem i presją

  • Pewność siebie i decyzyjnośćszybkie i odpowiedzialne działanie

  • Samorozwój i refleksyjnośćuczenie się na błędach, dążenie do doskonalenia

  • Zarządzanie zespołem
  • Motywowanie pracownikówdobór narzędzi motywacyjnych (finansowych i pozafinansowych)

  • Delegowanie zadań umiejętność przekazywania odpowiedzialności

  • Budowanie zespołurekrutacja, integracja, rozwój kompetencji pracowników


Kompetencje są związane z planowaniem, koordynowaniem oraz monitorowaniem pracy. Ich poziom decyduje o skuteczności zarządzania innymi osobami.

Test stosowany jest przez doradców zawodowych w powiatowym urzędzie pracy podczas udzielanych porad indywidualnych.


Korzyści wynikające ze stosowania NBK:
– powołanie się przez badanego na uzyskane w badaniu kompetencji wyniki podczas jego udziału w procesach rekrutacyjnych
– w przypadku otrzymania niskich wyników, uzyskanie wskazówek na temat tego, nad czym należy pracować, aby w większym stopniu spełniać oczekiwania pracodawców
– podniesienie motywacji badanego do samorozwoju
– zwiększenie efektywności pracy doradczej – skrócenie czasu potrzebnego na diagnozę